Pàgines

dimecres, 27 de juny del 2007

Mileuristes, como a mínim


Mileurista, com a mínim.

Aquesta reivindicació dels sindicats cerca donar una resposta a un fet inqüestionable d’àmplia transcendència social i econòmica. Els salaris a Catalunya i Espanya no son receptors dels guanys que es deriven de la llarga i sostinguda fase de creixement de la nostra economia. En els últims 10 anys només han crescut un 0’4% en termes reals.

Coincideixen en el mateix sentit informes d’origens tan diversos com ara: l’anuari sociolaboral de la UGT de Catalunya, l’informe de l’Anna Laborda de Esade o articles de premsa i opinió. No es una casualitat. Es la senyal inequívoca de que ens trobem davant un fenomen real i cert, no una apreciació subjectiva de part.

Creix l’ocupació, però els salaris no milloren el seu poder de compra, ni globalment guanyen pes en la distribució de la renda nacional, mes bé succeeix el contrari. Malgrat això no existeix – si més no, pel moment – un malestar social al respecto.

L’explicació cal trobar-la en el fet que, fins ara, les famílies han vist créixer els seus ingressos, perquè augmentava el nombre de membres de la unitat familiar que tenien treball. El milió de dones que s’han incorporat en els últims 20 anys al mon del treball retribuït, fora de casa, es l’exponent més significatiu d’aquesta afirmació.

No obstant, el final d’aquest mecanisme de millora de les economies familiars esta finin. Ja no queden molts membres més per treballar, doncs ja assolim quotes del 72% d’ocupació entre les persones en edat de treballar. Els immigrants regularitzats no han estat, ni son, ni seran un fre pel creixement salarial. Que ocupin majoritàriament els llocs de treball pitjor pagat, exemplifica el fet de que ocupen el pitjors llocs de treball, els que possiblement els autòctons ja no volem desenvolupar, no pas que siguin els responsables del moderat creixement dels salaris.

Es previsible, a partir d’ara, els salaris creixem més en termes reals.

Arribar a mileurista, com a mínim, es un objectiu tan realista que fins i tot alguns ho veuran com massa poc. No tinc cap dubte, recordant els discursos que es fan sobre la puja del salari mínim, que els sectors econòmics menys dinàmics l’imputaran tots els mals hagut i per haver. No se si faran responsable a aquesta reivindicació de la mort de Manolete, però poc hi mancarà per arribar a aquest excés.

Però el cert, i alhora, paradoxal es que necessitem aquesta pressió vers alces salarials reals. Sense aquesta pressió el nostre creixement tindrà els peus de fang.

Parlem d’incorporar valor al que fem, a com ho fem i amb qui ho fem, per competir en un mon econòmic cada cop més obert i interdepenent on sabem que sempre hi ha països on les persones treballen per moltíssim menys que aquí.

Una de les “probes del nou” que li demostrarà a la gent, de forma evident i senzilla, que estem tenint èxit, que estem assolint un teixit econòmic més competitiu a nivell mundial, es que aquest sigui capaç de crear ocupació que no s’ensorri per pagar 1.000 € al mes, com a mínim.

dimecres, 20 de juny del 2007

Hora de reflexionar



S'han constituït els Ajuntaments. Les properes eleccions no seran fins dintre de 9 mesos. Així doncs, s’obre un temps on es possible reflexionar alhora que es governa, o es fa oposició segons sigui el cas.

Tantes convocatòries, i tan prop una de l’altre, han circumscrit les reflexions polítiques al dia a dia, a la definició de las tàctiques preelectorals, la valoració dels resultats, els pactes i les aliances o la gestió.

“En temps de tribulacions no fer-ne mudances”, recomanava el fundador dels jesuïtes, Ignasi de Loyola” a la seva gent. Actualitzant el consell, haurien de dir que: “En període electoral, abstenir-se de debats interns” doncs son vistos mes com un guirigay, que no pas com una reflexió. Por això, tothom evita aqueta coincidència en el temps. Tothom menys Ciutadans, que esta fent coincidir el seu Congres fundacional amb la campanya electoral de les municipals. I així els hi anat.

Ara hi ha un temps para reflexionar. Encara que no tothom ho aprofitarà, ni tothom ho aprofitaran pel mateix.

El PSC, el partit amb mes poder i responsabilitat a Catalunya, ja hem anunciat que obrim aquest debat. Amb ell cerquem pegar-nos més al terreny, actualitzar las nostres propostes, las nostres formes organitzatives i adequar-les a les noves realitats socials que hem ajudat a construir des del governs locals, estatal i últimament català. És tracta de no “morir d’èxit”, fent servir el sentit que Felipe Gonzalez li va donar.

Dubto que en el mon nacionalista de CiU i ERC s’ha aprofiti aquest temps per reflexionar, les aigües baixen massa tèrboles. De moment, i des de fora, l’únic que s’hi percep es que el seu debat té mes a veure amb picabaralles personals (Mas-Duran i Carod-Puigcercós) molt caïnites i que no pas un procés per posar al dia les seves propostes, tot tenint present la evolució dels resultats electorals i de la política d’aliances desenvolupada.

Pel que fa a les formacions que dirigeixen en Saura i Piqué respectivament, potser els resultats electorals i els seu posicionament en el tauler electoral català no els impel·leixen a iniciar cap procés d’aggiornamento.

No obstant, després de 30 anys de democràcia i fruit de l’èxit econòmic i social col·lectiu que hem protagonitzat entre tots, la societat ha canviat radicalment i amb ella els temes a resoldre. Però també i potser amb un nivell d’importància tant rellevant com “el que” hem de reflexionar sobre “com fer-ho”. Avui dia la gent no tants sols vol que fem les coses sinó que demanen que les fem amb ells.

Es l’hora de la reflexió, no de picabaralles personals, caïnites i internes. Allà els qui optin per aquesta última opció, patiran una doble pèrdua, interna i externa.

Nosaltres, com ja vaig dir en altre ocasió, a lo nostre. Reflexió per actuar. I amb una actitud en aquesta reflexió que reflecteixi allò que deia Bertolt Brecht, al 1933, en la seva “Lloa al dubte”:

“Davant els irreflexius que mai dubten,
estan els reflexius que mai actuen.
No dubten per arribar a la decisió
sinó per eludir el arribar a la decisió

De que serveix dubtar a qui no pot
decidir-se?

Pot actuar equívocament
qui se’n acontenti amb minses raons ,
però resta inactiu davant els perills
qui n’hagi de menester massa”.

dimecres, 13 de juny del 2007

Segona volta


Aquest dissabte s’elegeixen els alcaldes i alcaldesses. Es la “segona volta” de les eleccions municipals del proppassat 27 de Maig.

El nostre sistema electoral no es presidencialista, ni majoritari, es proporcional. Corregit amb la exigència de un percentatge mínim que varia segons els tipus d’elecció, però proporcional al cap i a la fi.

Aquest sistema porta implícit els pactes, llevat que els electors l’hi concedeixin la majoria absoluta a una de les opcions polítiques que s’hagin presentant. Aquesta es la realitat que CiU pretén disfressar amb propostes de canvis de la llei electoral o desinformat a la ciutadania intentant fer-li creure que només pot ser alcalde qui encapçala la llista més votada.

Això serà així al 70% dels municipis de Catalunya. Hi ho serà perquè així ho han decidit les persones que van participar en les eleccions concedint-li la majoria absoluta a una opció. En els altres 292 ajuntaments catalans, els electors no han volgut majories absolutes. Amb el seu vot han llençat un missatge clar, han de pactar, sabent que si no arriben a un acord i, per evitar la paralització municipal, presidirà la corporació la persona que encapçali la llist amb més suport popular. Aquest supòsit es dona amb 116 llistes de CiU, 103 del PSC, 37 de ERC i 17 de ICV.

Encara que no disposo d’una bola de cristall, m’hi atreveixo a pronosticar que en la majoria dels casos governarà la llistà més votada. Es produiran excepcions, es evident, però en la seva gran majoria qui ha arribat primer governarà, amb pactes però governarà. Les excepcions que hi hagin seran exclusivament el fruit d’acords capaços de configurar una majoria absoluta alternativa.

La política, como defensava en Rafael Campalans, ha d’esser pedagogia. Així doncs, ens hauríem d’esforçar en explicar que els pactes no son “coses dels polítics repartint-s’hi el pastis, violentant la voluntat popular”. El pactes post-electorals son la forma de recollir i respectar la pluralitat sortida de les urnes i formar-ne equips de govern més forts, estables i representatius. Soc conscient que la aplicació d'aquet criteri de vegades ens sera favorable i altres vegades no, però no per això poder llençar per la borda l'honarabilitat de la política.

Per això resulta tan perniciós el falç missatge que emet CiU. Amb la seva farisaica queixa : “ens volen asfixiar!, ens volen arraconar!” - desprès del dissabte veurem que aquesta no ha estat la realitat del que ha succeït – pretenen aconseguir la paralització de majories alternatives per mantenir-se en el govern en minoria o bloquejar a ERC, acusant-los de no donar-li suport amb ells.

Conscient, o inconscientment, amb la seva predica afavoreixen la desafecció de la ciutadania vers la política ja que insisteix en la presentació de la política d’acords com un innoble mercadeig, amagant que d’altre manera el que es produiria serien govern minoritaris, quan es possible tenir un altre amb un suport majoritari i qui en sortiria perjudicat d'aquesta realitat serien les persones.

La segona volta es tan digna como la primera, perquè ve de ella. No llancem pedres sobre aquesta teulada, sino que hem de treballar per resoldre els problemes de les persones. Aquesta es l’única manera de reforçar la confiança de la gent en la política i els polítics.

dimecres, 6 de juny del 2007

Ressaca


Vagi per davant que la ressaca es aquest fenomen que et deixa un “mal cos” i el cap emboirat.

Doncs bé, la ressaca post electoral ens esta oferint alguns episodis realment curiosos, que no gloriosos.

Semblava que l’idea de governar per atendre les preocupacions de les persones era un lloc comú de totes les forces politiques a Catalunya, per combatre d’una manera positiva l’abstenció. Doncs, vet aquí que per a CiU no. Per ells la solució passa per modificar la llei electoral. No ho van fer en 23 anys i ara els hi entra la presa.

Quan el President Montilla els crida per reiniciar la ronda amb els partits per abordar temes com ara l’habitatge, la immigració, les infraestructures o la recerca i el desenvolupament, CiU es despenja amb la “seva” llei electoral. El més important, allò que fa que la gent vagi a les urnes es el que es vota, el que es proposa, el que es pot canviar o el que es vol mantenir. La gent no va a votar per la forma com es vota. Això es quelcom que, si es fa bé, por ajudar però no es allò substancial.

Si, a mes a mes, el que es fa, ara que perden, es una proposta interessada i partidària, que cerca donar-li més valor electoral a les zones on millor “els hi va la pel·lícula” en detriment d’allà on no els hi va bé, si de pas es massacra, sense solta ni volta, la proporcionalitat de la representació política substituint-la per un sistema majoritari que cercena la pluralitat, aleshores el que s’està fent es contribuir d’una forma inestimable a fomentar la separació entre la política i els ciutadans i a donar peu a que es digui que els politics només els hi preocupa lo seu.

L’altre episodi fruit d’aquesta ressaca es el “culebró” ERC-Portabella.

Hàbilment el regidor barcelonès, ha passat de “víctima propiciatòria”, per les seves discrepàncies amb la direcció (no pas per els resultats) a conductor del procés de renovació. Ho ha aconseguit, s’ha tret de sobre la llufa i l’hi ha passat el problema a la direcció d’ERC, que fa poc es delia per treure’l i ara es veu obligada a ratificar la estratègia que declara i mantenir-ho en el càrrec.

Tot perfecte, una jugada política excel·lent, però… ¿i la gent? ¿i la ciutat?.

Resulta impossible entendre aquesta curiosa estratègia, encara que es faci servir el màxim d’empatia que un disposi. Com es defensa millor?, es beneficia més als votants que tant donat el seu suport? O es construeix millor el model de ciutat que ha pensat ara, des de l’última posició en l’oposició al govern que lidera Jordi Hereu o des de el tercer lloc en el govern de Barcelona? Evidentment, actuar pensat només en las teves necessitats, no es la solució.

Un altre cop, s’actua amb el cap emboirat i un “mal cos”, fruit d’una mala digestió del procés electoral. Actuant amb ressaca i no amb racionalitat, continuant el debat sobre els temes que no important i no dedicant-se a treballar amb la gent i per la gent, no s'ajuda a resoldre el problema de la baixa participació.

divendres, 1 de juny del 2007

Projecte de llei de creació del Consell de Relacions Laborals de Catalunya

El Parlament va aprovar el dia 30 de Maig de 2007, la primera llei d'aquesta VIII legislatura. No es casual que sigui una llei que entra directament en l'àmbit del treball. Això es l'expressió de la sensibilitat política i social del Govern que presideix Montilla i dels grups parlamentaris que li donen suport, de donar preferencia als temes que preocupen a la gent.

La creació del Consell de Relacions Laborals suposa un pas endavant amb la creació d’aquest segon pilar de l´espai de relacions laborals a Catalunya, que ens ha de permetre gestionar el canvi de model productiu que necessita catalunya per continuar progressant econòmica i socialment.

Amb aquest organisme s'hi afavoreix el pas d’un model de gestió de la força de treball a un model de gestió del coneixement, que ens permeti tenir més i millor ocupació. O el que es el mateix, un mercat de treball, unes relacions laborals i uns llocs de treball amb més qualitat, amb més seguretat, amb més capacitat de gestió del canvi.

És a dir, allò que la Unió Europea està plantejant i li ve a anomenar amb més flexiseguretat, capacitat de d´adaptació als canvis sense perdre la seguretat ni en el lloc de treball ni en l'estabilitat en l'ocupació ni en el model de protecció social.

I això fent-ho amb dos elements importants.

El primer, el protagonisme de les parts. Això no és possible si no es fa per la complicitat i la col·laboració de les parts, dels empresaris i dels sindicats.

El segon, la concertació que s'expresa mitjançant els convenis col·lectius.


A continuació reprodueixo la transcripció de la meva intervenció al Ple del 30/05/07 en el debat per l'aprovació de la llei del Consell de Realcions Laborals

"Gràcies, senyor president. Senyores i senyors diputats.

Com aquestes coses després sempre passa que te’n oblides, començaré pel que habitualment és al final. Li agrairé a la lletrada de la Comissió, la senyora Anna Cases i a la gestora de la mateixa, la senyora Montserrat Alcacer, el seu inestimable treball amb la tramitació d’aquesta Llei. Sense elles possiblement no haguéssim tingut la diligència que ha permès que amb aquest període de temps relativament curt puguem tramitar la Llei. I, per tant, deixem allò que, normalment al final, com són els elements d’agraïments ho deixem enllestit des de bon principi i així... Una feina que hem fet, a més a més, la faig amb tota la sinceritat que he expressat.

En segon terme, dir-li que com a continuació del que va ser el debat que van tenir en el moment de la presa en consideració d’aquesta Llei..el que ja, en aquell moment, varem anunciar que era la nostra voluntat.

I la nostra voluntat era tornar a deixar el Projecte de llei que presentava el Govern tal com s’havia pactat ara fa, aproximadament, un any. Que aleshores no es va poder tramitat perquè es va produir aquella situació d’obstaculització al enviar-lo al Consell Consultiu. El Consell Consultiu va dir que estava perfectament,n'era adequat, amb tots els ets i uts.

I, per tant, d’alguna manera ja varem manifestar aquella voluntat que era deixar-ho de deixar-ho tal com s’havia quedat. I en aquest sentit ens varem comprometre i hem complert amb els pactes i amb la paraula donada. Ho hem deixat tal com va quedar amb l’anterior legislatura que no va ser aprovat.

És cert que el Grup Mixt no participava en aquell consens i, per tant, ell pot manifestar una posició diferent, però amb els altres grups que estàvem a l’anterior legislatura, crec que el treball que hem fet entre tots és tornar-lo a repetir o a col·locar amb la mateixa situació que hi havia.

Mirin, el que avui aprovem, el que avui aprovarem, és la constitució del que hem vingut a anomenar el segon pilar del espai de relacions laborals a Catalunya.


És un pilar que no és nou, és cert. Perquè el que avui s’encabeix dintre del que serà el Consell de relacions laborals, si haguéssim de buscar un antecedent a Catalunya, possiblement els trobaríem en el primer Consell de Treball. En el que es va crear durant la Generalitat provisional, amb el conseller de Treball, en aquell moment, era en Joan Codina. Aquell organisme va néixer amb la voluntat, en un moment en què hi havia una situació econòmica complicada, de racionalitzar la negociació col·lectiva, afavorir el diàleg, buscar que l’acció del Govern tingués els controls necessaris per part dels agents socials. Allò era l’objectiu del Consell de Treball inicial que es va crear en aquell moment. Doncs el Consell de Relacions té aquest antecedent.

La història va fer que finalment, després de l’aprovació de la Constitució espanyola i de la creació d’un Consell Econòmic i Social a Espanya, es plantegés la necessitat de crear un Consell Econòmic i Social a Catalunya. I es fa un híbrid entre el Consell de Treball i un Consell econòmic i Social. Finalment, en la legislatura passada varem separa els dos organismes constituint un Consell de Treball Econòmic i Social amb els continguts de participació, de decisió, de consulta, d’assessorament en l’àmbit socioeconòmic cap al Govern. I amb un organisme on no hi era l’administració.

Es va voler que els agents socials tinguessin el seu espai, i aleshores apareixia la necessitat de recuperar una funció tripartita, Govern, patronals, sindicats; que vigilés i controlés aquells aspectes propis. I al mateix temps, encabir-hi, també, un foment de la negociació col·lectiva. Això és el que hem fet. Per tant, posant-nos al dia,
endreçar l’espai de relacions, l’espai de Relacions Laborals de Catalunya, amb un plantejament i amb un sentit que és, d’una banda, plenament legal i vigent.

La seva possibilitat... Jo he quedat una mica estorat (amb la intervenció del grup Mixt Ciutadans) amb el tema aquest de dir “veurem què és el que passa”. Escolti, l’estatut d’autonomia de Catalunya és una Llei vigent. Per tant, cap dubte sobre la seva aplicació. Ho dic perquè algú diu “No, és que el millor que esperem a...” No, no, no. És vigent i s’ha d’aplicar, i obliga. Per tant, en aquest tema, deixem-ho clar des de bon principi, perquè si no amb aquestes coses al final prendrem mal.

Segon element, la unitat de mercat no nega la diversitat. La unitat del mercat de treball que està garantitzada i la unitat de mercat econòmic, no nega la diversitat i la pluralitat d’actuacions que es puguin produir. Només en un cap que identifiqui unitat amb uniformitat es poden contraposar les dues coses. I això fa molt de temps que el marc laboral, el marc laboral que estableix l’estatut dels treballadors, permet que havent-hi una unitat del mercat de treball hi hagi una
diversitat de relacions que són les que fixen les parts a través dels convenis, generant drets i deures. Per tant, no inventem res. Aquesta pluralitat i diversitat és plenament legal i forma part d’aquesta unitat. I és consubstancial perquè és el que li permet tenir capacitat d’adaptar-se als canvis, a les noves necessitats i a les noves realitats econòmiques i socials que es produeixen a cada una de les bandes.

És per això que afavorir la creació d’un espai de relacions que s’atengui a la realitat de Catalunya és positiu per a l’economia, per als treballadors, per als empresaris, per a tothom. Per això, aquest espai de relacions laborals s’organitza i té com a temàtiques importants la negociació col·lectiva, la vigilància de la salut laboral, la correcta utilització de les fórmules de contractació... I per últim, teníem previst, i hem ofert la transaccional que s’ha acceptat, d’afegir-ne una altra Comissió que tracti els temes d’igualtat i del temps de treball.


El tema d’igualtat no és un tema només de la dona. La igualtat no és un tema de les dones. La igualtat té a veure amb tots aquells col·lectius que tenen dificultats per accedir o per restar, per vindre o continuar, en el món del treball. Per tant, quan parlem d’igualtat al treball no estem platejant un tema només de les dones. Estem plantejant les barreres que hi han a diferents col·lectius, per raó de gènere, per raó de la seva condició, per raó de la seva formació, per raó del seu origen etc, etc, etc., que tenen dificultats per accedir al món del treball. Per tant, estem parlant de la igualtat en aquest sentir ampli. I quan parlem del temps del treball, parlem de la organització interna i de la organització, també, social del temps de treball. A fi i efecte d’afavorir la conciliació, però també altres moltes coses, i no tan sols per a les dones. Per tant, entenem que és molt més ampli.

També, partim d’una idea claríssima i és el fet que la importància d’aquest organisme ve donada per la possibilitat de tenir un instrument que permeti la gestió del canvi del nostre model productiu passant d’un model productiu que s’ha basat amb la força de treball amb un model productiu que s’ha de basar amb el coneixement. Hem de passar de gestionar la força de treball, a gestionar coneixement. I això requereix noves relacions, noves formes d’organitzar els convenis i les relacions laborals. D’aquí, la importància que li donem a aquest organisme.

Nosaltres agraïm la retirada de les esmenes que s’han plantejat - crec que ho hem explicat abastament (en ponència) - sobre l’efecte consultiu o la dimensió consultiva de la Comissió de convenis, perquè va més enllà. Perquè, com s’ha dit, (la comissió de
convenis) té altres funcions i, per tant, posar-li el títol “consultiu” i després donar-li més competències, a més de les consultives, era contradictori amb si mateix alhora de definir l’organisme. Per tant, ho agraïm.

No hem acceptat aquestes altres propostes de crear comissions perquè volem fugir de la reunionitis de la burocràcia i de la reiteració. I ho dic perquè el tema de formació i treball, hi ha un organisme que és el Consell de Direcció del Servei d’Ocupació de Catalunya on estan el Govern, la patronal, els sindicats, l’economia social i els ajuntaments discutint de formació i treball. I, a més a més, no com a consultius, sinó com a executius.

Amb el tema dels contractes d’immigració, hi ha una subcomissió específica per manament del Parlament que parla dels temes d’immigració dintre del Servei d’Ocupació de Catalunya on estan els mateixos. Per tant, parlarien els mateixos del mateix en dos llocs diferents.


Amb el tema de l’arbitratge voluntari, hi ha el tribunal Laboral de Catalunya que té aquesta funció. Que està funcionant, que s’està desplegant arreu de Catalunya i que, per tant, duplicaríem les funcions. A més a més, les Comissions d’interpretació i d’arbitratge dels propis convenis col·lectius.

I, per últim, el tema de l’acord d’innovació, etc, etc., és el mateix que hi ha a la Comissió de seguiment de l’acord estratègic. Per tant, no hem volgut ni la reunionitis ni la reiteració ni la repetició.


Per això no acceptarem aquestes esmenes que s’han plantejat.

El que sí que és veritat és que si hi ha alguna cosa que ens hem deixat, hem dotat a les parts que puguin organitzar totes les comissions que considerin adients per millorar la gestió del mercat de treball. Amb aquesta fórmula, per tant, volem simplicitat i no burocràcia. Hem buscat un mecanisme.

No hem establert un organisme autònom, o no s’estableix un organisme autònom amb pressupost i, per tant, amb altres coses. Si no que és un organisme que té el suport del departament competent amb la matèria, però amb tota l’autonomia i la capacitat d’organitzar-se, evidenment. Això sí, com que és un organisme de control i vigilància de l’acció del Govern en matèries com la salut laboral i en altres elements o la inspecció de treball, és evident que el Govern allà ha de tenir una presència important perquè és qui ha de dotar de materials, d’informació d’altres elements. Perquè una de les funcions bàsiques és que controli el Govern o que els agents socials controlin, o puguin conèixer i controlar, el Govern. Des d’aquesta perspectiva creiem que la fórmula que s’ha adoptat per a garantir que no hi hagi forces que tinguin un grau de representació important quedin al marge, es bona. Però no entrem en un “batiburrilo” que sigui que alló sigui l´assemblea de..., no ho sé, de qualsevol organisme multitudinari.

Alguna de les esmenes que s’han plantejat diu que hi participin totes les organitzacions que tenen representació. Doncs això, bé, voldria dir que han de participar més de mil entitats que tenen representació. Per tant, quan anem a un organisme de participació i control s’ha d’establir algun criteri selectiu que evidentment és el criteri selectiu de la representativitat a Catalunya. Per tant, el del 15 per cent no és el que opera. El 15 per cent opera d’un organisme sindical o empresarial representatiu en una Comunitat Autònoma per tenir representació a nivell de l’Estat.

Per tenir representació a nivell de Catalunya, la representativitat, la condició més representativa, s’assoleix a partir del 10 per cent que és el que diu la Llei Orgànica de llibertat sindical. Per tant, en aquest àmbit estem parlant d’un percentatge que permetrà que organitzacions, si la realitat és com la que ara es produeix, com la USOC que no estarà en els òrgans centrals d’aquest Consell de Relacions Laborals, pugui participar en comissions territorials, que portem molt de temps sense poder constituir perquè no teníem la Llei. Per tant, des d’aquesta perspectiva, creiem que donem un pas endavant.

Un pas endavant amb la creació d’aquest segon pilar de l´espai de Relacions Laborals, que ens ha de permetre gestionar el canvi de model productiu.

Passant d’un model de gestió de la força de treball a un model de gestió del coneixement, que ha de permetre tenir un mercat de treball, unes relacions laborals i uns llocs de treball amb més qualitat, amb més seguretat, amb més capacitat de gestió del canvi. És a dir, allò que la Unió Europea està plantejant i li ve a anomenar amb més flexiseguretat, capacitat de d´adaptació als canvis sense perdre la seguretat ni en el lloc de treball ni en aquest tema.

I això fent-ho amb dos elements importants.
El primer, el protagonisme de les parts. Això no és possible si no es fa per la complicitat i la col·laboració de les parts, dels empresaris i dels sindicats.
I amb un mecanisme que és el de la concertació a través dels convenis col·lectius.
Des d´aquesta perspectiva creiem que tornem a recuperar la senda que es va obrir amb la Generalitat provisional. Que el conseller de Treball d´aleshores, en Joan Codina, va impulsar, recuperant, traient, de la tradició històrica de Catalunya el Consell de Treball. I en aquest sentit crec que ens podem sentir tots satisfets del treball fet en aquesta Comissió i que finalment, encara que una mica tard, però finalment hàgim aprovat el Consell de Relacions Laborals de Catalunya.
Moltes gràcies. "